Etiketter

onsdag 18 september 2013

NO - robotar (alla lektioner)

Lektion 1: Vi började bygga roboten. Det gick smidigt, bra och ganska snabbt för oss att börja. Vårt problem var att några delar som vi behövde fattades. Vi löste det genom att plocka några delar från Lisas "blåa låda".
________________________________________________

Lektion 2: Vi byggde klart roboten. Johanna var sjuk och om man är två personer så går det oftast lite fortare att samarbeta men det leder samtidigt till att hon missar mycket som vi måste berätta för henne sen. Förutom det gick det ganska bra och vi blev klara.
________________________________________________

Lektion 3: (Utmaning 1) stanna precis framför legogubben. Jag, Agnes, var borta, men Johanna och Hedda har berättat för mig vad de gjorde och jag fick se en film. Det såg väldigt bra ut, roboten stannade bara någon cm framför legogubben. Jag frågade Johanna och Hedda om dem stötte på några problem men det gjorde de inte.


________________________________________________

Lektion 4: (Utmaning 2) ruta + cirkel. Nu skulle vi först få roboten att gå i en ruta och sen skulle den svänga in på en cirkel. Lisa hade ritat upp exakta banan på en stor skiva. Det gick bra för oss den lektionen och vi blev nästan helt klara! Ett problem som vi hade var att det var första "krångliga" utmaningen vi fick och det tog ett litet tag innan vi förstod hur man skulle få det att bli riktigt bra. När roboten hade åkt runt på hela kvadraten så gjorde den cirkeln långt ifrån kvadraten, alltså att den knappt följde banan på skivan. Dessutom var Hedda nästan inte med på den lektionen, vilket i och för sig gjorde att vi blev lite effektivare (samma som förut, desto färre man är desto snabbare går det) men då behövde vi berätta för henne sen. 

________________________________________________

Lektion 5: (Utmaning 2) ruta + cirkel, började på (Utmaning 3), parkera. Den här lektionen så skulle vi först bara finslipa vår "ruta + cirkel"-utmaning (Utmaning 2). Roboten gick helt perfekt efter banan på skivan och nu cirkeln såg riktigt bra ut. Efter det så började vi med nästa utmaning (Utmaning 3) som innebar att vi skulle få roboten att parkera. Den skulle köra fram, svänga mot ena sidan och sedan backa in mellan två tejpbitar som man kan se på videon här nere. Problemet var att den svängde lite snett, men vi rättade till det på nästa lektion. Hedda var heller inte med på den lektionen.

________________________________________________

Lektion 6: (Utmaning 3) parkera. Det gick fort för oss att korrigera de små felen som att roboten backade lite snett och kanske lite för långt. Efter det började vi på (Utmaning 4), stöta i. Vi var tvungna att bygga på en "konstruktion" på robotens framsida (trycksensor) som skulle ta emot stötar. Problemet var som förut att vi inte hade alla delar som behövdes men vi fick låna ur Lisas blåa låda. Nu när Hedda hade missat så mycket som vi hade gjort p.g.a. att hon varit sjuk så "lämnade" hon vår grupp och började med en egen robot. Tillbaka till stöta i-utmaningen: Roboten skulle köra in i väggen och stanna, efter det skulle den svänga ut och tillbaka samma väg som den kom. Det var lite svårt att få den att svänga jämnt och bra men vi lyckades få det nästan perfekt till slut, på nästa lektion!

________________________________________________

Lektion 7: (Utmaning 4), stöta i. Som jag skrev i förra texten så ägnade vi denna lektionen till att göra stöta i-utmaningen bra, och sen fick vi inte gå vidare till att göra en annan uppgift. Nu var vi klara och var tvungna att vänta på de andra så att de kom ikapp. Vi var de första som var helt klara.
________________________________________________

Lektion 8: (Utmaning 5), ljussensor. Många andra i gruppen var fortfarande lite efter oss men vi fick börja på nästan utmaning tillsammans med en annan grupp (alltså samtidigt, men inget samarbete med den gruppen). Vi monterade på en ljussensor där fram på roboten, med en lampa som lyste röd om den fungerade. Lisa kom in med en skiva där det fanns en svart linje. Meningen var att roboten skulle följa den svarta linjen,
Lektion 9:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar