Etiketter

måndag 17 september 2012

Svenska frågor - boken Studs

Läxornas när, var, hur

  • När brukar du göra dina läxor? När jag inte har något annat att göra eller när jag måste.
  • Hur lång tid brukar de ta? Det beror förstås på hur mycket läxor jag har och hur svåra de är, men kanske mellan en kvart till 45 minuter.
  • Har du problem med att hinna med alla läxorna? I så fall varför - och vad gör du då? På måndagar rider jag. Då brukar jag inte ha nån tid att göra läxorna varken innan eller efter ridningen.
  • Var brukar du göra dina läxor? I köket vid köksbordet eller i mitt rum. Ibland sitter jag i vardagsrummet också.
  • Beskriv hur det ser ut på din läxplats/dina läxplatser? Vid köksbordet brukar det inte vara så stökigt, det är värre i mitt rum. Och i vardagsrummet är det inte heller stökigt.

Hur ska man läsa sina läxor på bästa sätt?
Diskutera läxor med varandra - diskuterat med Jennipher 
  • Vilka läxor är lätta att göra? Varför? Läxorna i ämnen man är bra på? För mig är det för det mesta: Svenska, engelska, matte, NO, SO.
  • Vilka läxor är svåra att göra? Varför? Läxorna i ämnen man måste träna på? För mig är det för det mesta: Franska (språkval).
  • Vilken typ av läxor passar bäst som hemarbete? Finns det kanske rentav sånt som man gör bättre hemma än i skolan? Svenska är lättare att läsa hemma, och jag tycker att matte är bra att göra hemma också. Det är tystare och lugnare hemma, och man har mer koncentration. 

2 kommentarer:

  1. När på dagen gör du dina läxor? Direkt efter skolan eller senare på kvällarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Senare på kvällarna... tänker nog aldrig på det direkt efter skolan!

      Radera