Etiketter

fredag 31 maj 2013

Bokredovisning: "Molly Moon stannar tiden"

Det här är den andra boken om Molly Moon och den handlar om hur 10- eller 11-åriga Molly lever ett bra liv med hjälp av pengarna som hon tjänade i New York. Hon tjänade pengarna genom att hypnotisera olika personer med stort inflytande på andra och mycket pengar i plånboken. När hon uppträdde så hypnotiserade hon även publiken att tro på att hon sjunger fantastiskt, osv. I början av boken så blir en av Mollys största fiender, som även är en känd barnskådespelare, Davina Nuttel kidnappad. Den tystlåtna bibliotekarien Lucy, som hävdar att hon varit med om en olycka och att det är därför hon är bandagerad över hela kroppen, ser den stora nyheten i tidningen och kontaktar Molly. Molly får komma hem till Lucy och får veta allt om en rik "ledare" som Lucy tror är den som ligger bakom alltihop. Mannen, som heter Primo Cell, bor i Los Angeles och har sitt högkvarter där. Lucy ber Molly att hjälpa henne och därmed ber hon henne att åka till Amerika och ta reda på allt som går att ta reda på om Primo. På vägen dit så lär sig Molly hur hon kan stoppa tiden...
Det blir ett äventyr hon sent ska glömma! 

Jag har själv aldrig varit med om något liknande som händer Molly i den här boken. Däremot så liknar såklart den här boken om Molly Moon de andra i serien.
Genren för denna bok är äventyr, eftersom det är just det hon är med om. Boken berättas bland annat i en parallellhandling, men mestadels ur Mollys perspektiv. Ibland avslöjar författaren vad som kommer hända i meningar som "men snart får Molly reda på att så skulle hon inte ha gjort". Annars följer boken med i tiden, och hoppar inte över meningar.

Början av boken handlar om hur Davina Nuttel blir kidnappad och hur Molly, Rocky och de andra som bor på barnhemmet har det jättebra tack vare alla pengar som Molly tjänat i New York. Molly och Rocky befinner sig i en affär och börjar märka hur pengarna tar slut.
Jag vill inte avslöja slutet för då får man reda på allting. Jag vill heller inte berätta vad jag tror händer sedan eftersom det också skulle avslöja allt.

Jag tycker att den här boken om Molly Moon är väldigt bra. Om man har läst den föregående boken om henne så kommer man snabbt in i den här.
Jag tror inte att vuxna uppskattar den här särskilt mycket eftersom det är ganska mycket fantasy (Molly stannar tiden osv) men jag tror att de flesta barnen eller vissa ungdomar kanske gillar den här typen av böcker. Så jag rekommenderar den till dem :)


FÖRFATTARE: Georgia Byng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar