Etiketter

torsdag 30 maj 2013

Utvärdering: Låda

Agnes 3-lådor-i-en-låda-låda!


Idé, planering, design och arbetsgång
Jag började med att göra en ritning av min låda, och det skulle vara tre lådor i en låda. Ritningen var enkel att göra när jag väl fått idén till låda, och jag hade funderat en stund innan jag kom på hur jag ville göra. Jag ville göra något som ingen annan skulle göra, och jag ville få det att verka kreativt. Hoppas jag lyckades. Även om jag inte är klar med lådan så är jag väldigt nöjd. Den är inte helt perfekt men efterhand som lektionerna har gått så har jag blivit bättre och bättre på att jobba med trä. I början var jag inte så väldigt noggrann men jag har verkligen koncentrerat mig mer efter varje lektion samtidigt som jag har haft väldigt kul. Jag gjorde ingen ordentlig planering men visst e ändå hur jag skulle arbeta med den och i vilka steg jag skulle göra vad, även om jag inte har någon skriftlig planering. Jag har inte målat lådan än men har lite funderingar över hur jag ska måla den och tror att det kommer bli bra. Jag använde furu-trä eftersom att alla skulle det som grund, och som botten använda jag plywood eftersom det är lätt att såga och Jens föreslog det. Dessutom är det inte helt olikt furuträ i färgen så det passade bra som botten.

Det första jag gjorde var att såga ut sidodelarna och mitten-träbitarna. Sen skulle jag lyckas med det lite kluriga att få ihop mitten-träbitarna, och det blev lite ojämnt men jag är ändå nöjd. När jag väl fått ihop dem så skulle jag sätta på delarna som är på utsidan. Nu hade jag mitt träskelett, utan botten eller lock, och nu såg lådan ut ungefär såhär:



















Efter det var det bara att börja mäta ut locken. Jag var samtidigt tvungen att tänka på att eftersom jag ska lyfta locken så behöver jag träbitar under locken som håller fast dem. Tyvärr så glömde jag bort detta litegrann så jag gjorde locken och blev nöjd med dem. Sedan satte jag på botten, plywood-skivan, och då hade jag fortfarande inte gjort ”under-locken”. Så jag fick sätta tidningspapper i mina klara ”boxar” och sedan lägga på underlocken när jag hade gjort dem, och sedan la jag mina riktiga lock ovanpå underlocken. Då hade jag förstås limmat underlocken. Efter det knipsade jag ihop dem så att det skulle torka. När det hade torkat så hade jag tre jättefina lock som passade perfekt!

Längre än såhär har jag inte kommit. 

Material:
Alla var tvungna att använda träslaget furu som jag tycker är väldigt vackert. Furu är lätt att såga och dessutom förhållandevis billigt i jämförelse med andra träslag. 
Jag hade plywood som botten för att det också är lätt att såga och arbeta med. Det passar till väldigt mycket, bland annat till detta!

(Man ska väl inte skriva om lim och sådant här?)

Kostnadsberäkning: 
Jag kommer inte på hur jag ska räkna ut hur mycket furu-träet kostar. Jag vet att jag använde ett som var ca 9 mm tjockt men jag har inte lådan här så kan inte räkna ut ungefär hur mycket det är.
Kan heller inte räkna ut hur mycket plywood-träet kostar.
Trälim: Jag antar att jag har använt ungefär 5 cl. Och det blir 75cl/15 = 5. Priset som var för 75 cl var 95. Alltså måste jag dela 95 cl med 15, vilket blir ca 6,33 kr. 
Furuknopp: En förpackning med 100 st kostar 74:50 kr. Då måste en knopp kosta 74:50 öre. Jag använde 3 stycken och då måste det kostat ca 2 kr och 24 öre!

Totalkostnad om man inte räknar med furu-träet och plywood-träet: 8,57 kr.

Resultat: Än så länge är jag väldigt nöjd med min låda, den kunde knappt blivit bättre, i alla fall inte för mig. Jag är stolt över att ha varit ensam med min låda, och inte gjort en ganska vanlig som många andra också gjort. Det svåraste med att göra min låda var mitten-träbitarna, att få ihop dem så att det inte blev för vingligt. Det näst svåraste vad nog att göra locken, men de var ändå förhållandevis lätta. 
Om det finns någon som skulle vilja göra en sån här låda så är mitt tips att inte sätta på botten förrän du är helt klart med locken. Annars så krävs det inga speciella tips för resten. 

Min låda är än så länge ganska exakt som jag planerat den och det gör att jag är ännu mer nöjd.


DE OLIKA DELARNA AV MIN LÅDA.



Lådan som den ser ut nu, utan knoppar, oljning, målning och utan att jag tagit bort blyertstexten ^



Lådan med locken av ^


Ett av locken med en knopp på. Knoppen är inte isatt utan står bara ovanpå ^


Hoppas du gillade min låda! /Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar