Etiketter

onsdag 22 maj 2013

Uppsats om språk


Uppsats om språk

Språk och identitet: Språket är en del av min identitet, ja. Min röst låter inte exakt som någon annans, och jag skulle tro att alla i min klass skulle kunna lyssna på min röst och kunna höra att det är jag, både på sättet jag pratar och på vilka ord jag använder. 

Dialekt: Jag tycker att det är bra att det finns dialekter. Om man har en dialekt, t.e.x. skånska, så är det ännu tydligare att språk och identitet hör ihop. Jag har ingen speciell dialekt då båda mina föräldrar kommer från olika ställen i Sverige och jag själv är uppväxt i Skåne. Man kanske tycker att jag borde prata skånska men i och med att mina föräldrar inte har någon speciell dialekt så har inte jag fått det heller. 

Sociolekt: Det kan som ett exempel vara att i skolan är jag bland mina kompisar och då pratar jag automatiskt på ett visst sätt. Jag försöker att vara så trevlig som möjligt och när jag känt mina kompisar ett tag så kan jag börja prata lite som dem, på deras sätt. Sedan hos min pappa är jag alltid otroligt snäll och känner mig väldigt trygg eftersom att han alltid brukar ha svar på det mesta, så där försöker jag använda så lite svordomar som möjligt. Hos min mamma däremot, så låter jag nog ofta ganska dryg vilket jag egentligen inte vill, men det bara blir så. Och sen i stallet så använder jag andra ord än de vardagliga orden jag vanligen använder. Ord som ”halm”, ”hö”, ”träns” osv. hör inte hemma där hemma, så att säga.

Kroppsspråk: Kroppsspråk används för att förstärka olika känslor eller budskap. Man använder nästan alltid kroppsspråk, och det kan vara något så enkelt som att peka någonstans eller på någonting. 

Chattspråk: Man använder chattspråk för att det ska gå fortare att skriva, man skriver t.e.x. ”mkt” istället för ”mycket” och ”lol” istället för ”hahaha”. Det används alltså idag inte för att frysa ut sina föräldrar så att de inte förstår vad man skriver till varandra, för det gör dem i alla fall. Däremot så tror att jag att det från början var det man skapade chattspråket till.

Maktspråk/härskartekniker: Det finns olika sorters maktspråk och härskartekniker. Två exempel kan vara uteslutningsmetoden och komplimangmetoden. Uteslutningsmetoden innebär att man fryser ut en person och låtsas att den inte finns medan komplimangmetoden betyder att man ger en komplimang för att utnyttja en person, som "du som är så snabb kan väl göra det" eller "du som är så duktig kan väl göra det".

Manligt och kvinnligt språk: Ja, jag tycker det finns skillnader i hur män och kvinnor pratar. Forskare har kommit fram till att män pratar mer om prestationer och kvinnor pratar mer om relationer. Prestation kan vara att man fått ett bra resultat på en uppgift eller att man gjort ett utmärkt arbete. Relationer handlar mer om vänner, om familjen eller om andra personer. 

Slang och svordomar: Svordomar finns för att vi lättare ska kunna uttrycka ilska, men det är oklart varför vi använder just ord som ”fan”, ”helvete” och liknande trots att de alla kommer ifrån saker som finns i helvetet. De måste ha uppstått för längesen. Slangord använder vi oftast för att orden är kortare än de ord som det var i början, som t.e.x. "sno" istället för "stjäla". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar