Etiketter

onsdag 15 april 2015

Om tinnitus

  1. Det finns hårceller i örat och man tror att när de är skadade så sänder de falska signaler till hjärnan. Dessa signaler vill hjärnan uppfatta som ljud oavsett om det kommer ljud utifrån eller ej.
  2. 1. Svaga sus som uppfattas när det är tyst runtomkring. 2. Ringningar och/eller andra störande ljud som påverkar de vardagliga livet. 3. Starka ljud som kan påverka den drabbade i princip hela tiden och ge sömnproblem och koncentrationssvårigheter.
  3. Ett exempel är hyperacusis som också stör det dagliga livet. Ljud som förut verkat obetydliga, som diskskrammel och högre musik. Det kan dessutom bli svårare att urskilja ljud från varandra, så som musik, större grupper som pratar och att ord flyter samman.
  4. Konserter, disco, skott av olika slag (som kanoner, gevär och raketer), musik i hörlurar, höga smällar, m.m.
  5. Läkemedel, stress, koffein, spända muskler i käke, nacke och axlar, skador på nacke, trötthet, alkohol och sjukdomar.
  6. Jag skulle ha använt mig av skumpropparna för att jag definitivt tycker det är värt att skydda sig mot höga ljud i så stor utsträckning det är möjligt när man fortfarande 
  7. dB = decibel
  8. 3 dB
  9. 1. Ljud över 65 dB är farliga för friska öron. 2. Gränsen för vad öron klarar utan att skadas är 85 dB åtta timmar om dagen, varje dag. 3. Det högsta ljudet som ljud kan ha i luft är 190 dB. 4. Gränsen för vad friska öron kan uppfatta är 0 dB.
  10. Jag kan verkligen inte tänka mig att örat skulle skadas mer av ljud vi inte gillar än av ljud vi gillar - såvida nedstämdhet eller negativitet inte kan orsaka eller förvärra tinnitus också.
  11. Stå aldrig direkt framför högtalarna. Använd ljuddämpande material i replokaler. Torrepa ibland (spela akustiskt). Använd hörselskydd. Dra aldrig ut en öronpropp mitt under konsert. Fråga alla bandmedlemmar du ev. spelar med vad de tycker om volymen så att det känns bra för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar